چهار شنبه 21 خرداد 1404
تاریخ ایجاد: سه شبه 11 اذر 1399   تاریخ بروزرسانی: چهار شنبه 12 مهر 1402    تعداد بازدید : 1145

 

 

فایل فرآیندکاری گروه علم‌سنجی و پایش دانشگاه علوم پزشکی کرمان اینجا کلیک کنید.

 

فرآیندکاری گروه علم‌سنجی و پایش دانشگاه علوم پزشکی کرمان

 

 

مقدمه

در فرآیند کاری گروه علم‌سنجی و پایش دانشگاه علوم پزشکی کرمان فعالیت‌ها به دو فرآیند تکمیل و بروزرسانی اطلاعات اعضای هیأت علمی و دریافت اطلاعات دانشگاه از پایگاه‌های اطلاعاتی انجام می‌شود. و در انتها با  فرآیند ارائه گزارش‌ها و پایش عملیاتی به معاونت تحقیقات پایان می‌پذیرد هر یک از این فرآیندها دارای مراحلی است که به شرح زیر توصیف شده است.

 

فرآیند اول: تکمیل و بروزرسانی اطلاعات اعضای هیأت علمی

 

هدف اصلی فرآیند اول گروه علم‌سنجی و پایش دانشگاه در سه هدف فرعی زیر انجام می‌گردد.

 

  • ثبت و به روزآمدسازی مستمر اسامی و اطلاعات تمامی اعضای هیأت علمی دانشگاه اعم رسمی، رسمی آزمایشی، پیمانی، طرح ضزیب کا و بازنشسته است.

  • ثبت و روزآمدسازی مستمر تمامی بخش‌های مربوط به اطلاعات عمومی و تخصصی اعضای هیأت علمی در سامانه شامل نام و نام خانوادگی فارسی و انگلیسی، سن، آدرس ایمیل دانشگاهی و غیردانشگاهی، شماره تلفن همراه، رشته، رتبه، و دانشکده و... همچنین پاسخگویی به بازخوردهای ارسالی اعضای هیأت علمی در سامانه علم سنجی است.

  • ایجاد و درج شناسه‌های آکادمیک Scopus Author ID، ResearcherID، Google Scholar، ORCID اعضای هیأت علمی در سامانه علم‌سنجی اعضای هیأت علمی به آدرس http://isid.research.ac.ir است.

 

 اهداف فرعی تعریف شده در چهار مرحله به شرح فعالیت‌های زیر انجام می‌گردد.

 

  1. دریافت اطلاعات اعضای هیات علمی از معاونت

  • ارسال درخواست به معاونت آموزشی دانشگاه جهت دریافت فهرست روزآمد اسامی و مشخصات اعضای هیأت علمی دانشگاه در فواصل زمانی سه ماهه

  • دریافت فایل روزآمد اسامی و مشخصات اعضای هیأت علمی دانشگاه از معاونت آموزشی دانشگاه مربوط به پایان دوره سه ماهه ارزیابی

  1. ورود اطلاعات دریافتی در سامانه علم‌سنجی

  • ویرایش و بروزرسانی مستمر اطلاعات اعضای هیات علمی دانشگاه در سامانه علم‌سنجی بر اساس فایل دریافتی از معاونت آموزشی

  • ارسال درخواست حذف یا انتقال اعضای هیأت علمی دانشگاه به سامانه (طبق الگو و قابل استاندارد ارایه شده توسط ستاد)

  1. بررسی مداوم سامانه علم سنجی به منظور تکمیل

  • درج و روزآمدسازی مستمر تمامی بخش‌های مربوط به اطلاعات عمومی، تخصصی و آکادمیک اعضای هیأت علمی در سامانه علم‌سنجی به آدرس http://isid.research.ac.ir

  • درج شماره همراه و پست الکترونیک صحیح برای تمامی اعضای هیأت علمی در سامانه علم‌سنجی به آدرس http://isid.research.ac.ir

  • پاسخگویی مناسب و به موقع به بازخوردهای اعضای هیأت علمی از طریق سامانه علم‌سنجی (طبق الگوی ارائه شده توسط ستاد)

  • تهیه گزارشات ماهیانه از اقدامات انجام شده توسط کارشناس علم‌سنجی (طبق الگوی ارائه شده توسط ستاد)

  • بررسی صحت کارکرد ایمیل اداری واحد علم‌سنجی و لیبل ارسالی آن و انجام اقدامات و هماهنگی‌های لازم با بخش IT دانشگاه و گروه علم‌سنجی

  1. بروزرسانی اطلاعات سامانه شامل مرتبه علمی، رشته و...

  • ایجاد درج و روزآمدسازی مستمر شناسه‌های ResearcherID، Scopus Author ID، Google Scholar، ORCID و شناسه‌های آکادمیک به صورت صحیح در سامانه علم‌سنجی

  • ادغام و ویرایش پروفایل‌های اعضای هیأت علمی در بانک اطلاعاتی Scopus، تمامی پروفایل‌های اعضای هیأت علمی بررسی شده و اسامی یک نویسنده که به اشکال مختلف نوشته شده است با وابستگی‌های مختلف نمایه شده است در زیر یک شناسه قرار گرفته شود.

  • بررسی روزانه خطاهای خزش در سامانه علم‌سنجی و انجام ویرایش‌های لازم در شناسه‌های آکادمیک به منظور رفع خطاهای ایجاد شده

  • تهیه گزارش از اصلاح و رفع خطاهای خزش پروفایل های اعضای هیأت علمی دانشگاه در سامانه علم سنجی از منوی امور داخلی و بخش خطاهای خزش

  • بررسی اقدام پاسخ دهی صحیح و سریع به مکاتبات رسمی، درخواست ها و ایمیل های مربوطه به شناسه های آکادمیک اعضای هیأت علمی در سامانه علم سنجی

 

فرآیند دوم: دریافت اطلاعات علمی دانشگاه از پایگاههای اطلاعاتی

 

هدف اصلی فرآیند دوم گروه علم‌سنجی و پایش دانشگاه با هدف بروزرسانی و واکشی اطلاعات علمی (خزش اطلاعات) منتشره شده اعضای هیأت علمی در پایگاه های اطلاعاتی Scopus، PubMed، Web Of Science، Google Scholar در سامانه علم‌سنجی اعضای هیأت علمی است.

 

اطلاعات این بخش توسط مرکز توسعه اطلاعات و انتشارات علمی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (وزارتخانه) مستقیماً از پایگاه‌های اطلاعاتی بر اساس الگوریتم خاص آن پایگاه به صورت خودکاری انجام می‌گیرد و (هیچ مداخله دستی در سامانه انجام نمی‌شود و اطلاعات صفحه نمایش سامانه علم‌سنجی اعضای هیأت علمی بر عهده ربات ارتباطی آن پایگاه است که طی به روزرسانی‌ها اطلاعات علمی اعضای هیات علمی دانشگاه بروزرسانی می‌گردد.

تبصره: بررسی، تایید یا رد مقالات واکشی شده پابمد در بانک اطلاعاتی علم‌سنجی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کشور در فواصل زمانی شش ماهه با هدف تایید، درج و روزآمدسازی مستمر مقالات پابمد در بانک اطلاعاتی علم‌سنجی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان و همچنین پاسخگویی سریع به بازخوردهای ارسالی اعضای هیأت علمی در سامانه علم‌سنجی در رابطه با روزآمدسازی مقالات پابمد با شرح فعالیت‌های زیر صورت می‌پذیرد.

  • تایید درج وروزآمدسازی مستمر مقالات پابمد اعضای هیأت علمی در سامانه علم‌سنجی مطابق با راهنمای ارسال شده ستاد

  • بررسی روزانه مقالات منتظر بررسی در سامانه علم‌سنجی

  • بررسی مقالات تایید شده اعضای هیأت علمی مطابق با راهنمای ارسال شده توسط ستاد

  • بررسی اقدام و پاسخ‌دهی صحیح و سریع به مکاتبات رسمی، درخواست‌ها و ایمیل‌های مربوطه به مقالات پابمد اعضای هیأت علمی در سامانه علم‌سنجی که از طریق "بازخورد اعضای هیأت علمی" یا مکاتبات با عنوان "Check Reply" ارسال میشود.

  • تهیه گزارش از تعداد مقالات مورد بررسی، تایید شده و حذف شده مقالات پابمد پروفایل اعضای هیأت علمی دانشگاه در سامانه علمسنجی در بازه زمانی شش ماهه سال.

 

فرآیند سوم: ارائه گزارشها و پایش عملیاتی به معاونت تحقیقات

 

هدف اصلی این فرآیند درج مستندات مربوط به ارزشیابی و ارتقاء مرکز علم‌سنجی علوم پزشکی کرمان مطابق با  راهنمای برنامه عملیاتی مشترک دانشگاه‌ها براساس فعالیت‌های انجام شده فرآیند اول و دوم در سامانه http://hop.behdasht.gov.ir شکل می‌گیرد.

 

فرآیندنهایی: ارزیابی کمی و کیفی منابع و انتشارات علمی

 

هدف اصلی در  فرآیند نهایی بررسی برونداد، بازدهی عملکرد و تأثیرگذاری علمی جهت بهره‌وری مناسب از امکانات و توانمندی‌های موجود جهت پژوهش، برقراری توازن میان بودجه و هزینه‌های پژوهشی، بررسی شاخص‌های رشد و توسعه علوم (شاخص‌های تحقیق و توسعه، منابع‌ انسانی، پروانه‌های ثبت اختراع، موازنه تجاری‌سازی علوم و قراردادهای فناوری، ساختاری، عملکردی و مالی...،)، کشف روابط و الگوهای موجود میان دانشمندان، حوزه‌های پژوهشی و، ارزیابی صحیح و رتبه‌بندی پژوهشگران، مؤسسه‌ها، مجلات تخصصی، موضوعات تخصصی و، سنجش و ارزیابی نوآوری‌های علمی، همکاری و مشارکت علمی، شبکه‌های هم تألیفی و... است. این بخش از فرآیند براساس اقدامات زیر صورت می پذیرد.

 

  1. بررسی علم‌سنجی تولیدات علمی دانشگاه جهت شناخت عوامل مؤثر بر آن و مقایسه با دیگر دانشگاه‌های علوم پزشکی همتراز

  • بررسی روند تولیدات علمی دانشگاه،

  • بررسی شاخص h_index دانشگاه و اعضاء دانشگاه،

  • بررسی و اطلاع‌رسانی در خصوص تنوع در آدرس‌دهی مقالات و نظارت بر آدرس‌دهی یکسان و استاندارد در تولیدات علمی دانشگاه،

  • شناسایی و معرفی مقالات پر ارجاع دانشگاه،

  • اطلاع‌رسانی در خصوص مجلات نمایه نامه‌های معتبر،

  • اطلاع‌رسانی در خصوص مجلات ایرانی که به تازگی در پایگاه‌های معتبر بین‌المللی نمایه شده‌اند،

  • ارائه مشاوره در خصوص شاخص‌های ارزیابی مجلات به محققان و اساتیدی که قصد چاپ مقاله دارند،

  • بررسی مداوم مجلات علمی دانشگاه بر اساس معیارهای علم‌سنجی،

  • اطلاع‌رسانی در خصوص پیشرفت‌های دانشگاه بر اساس شاخص‌های علم‌سنجی،

  1. بررسی عوامل مؤثر بر برونداد پژوهشی اعضای هیأت علمی و محققان دانشگاه و ارائه گزارشات

  • شناخت عوامل مؤثر بر برونداد پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشگاه با هدف ارائه راهکارهای لازم در جهت بهبود برونداد پژوهشی و رفع مشکلات و موانع موجود،

  • تهیه گزارش به صورت مستمر از وضعیت جاری، میزان رشد و عوامل مؤثر بر برونداد پژوهشی به معاونت تحقیقات دانشگاه،

  • ارائه گزارشات مستند از وضعیت علمی و پژوهشی دانشگاه و نیز معرفی محققان برتر و دارای رشد چشم‌گیر به معاونت تحقیقات دانشگاه،

  • ترسیم نقشه علمی دانشگاه.

 

جهت انجام این فرآیند با استخراج بروندادهای علمی از پایگاه Scopuus، PubMed، Web of Science با نرم افزارهای علم سنجی AuthorMap، Cite Scpac، HistCite، Net Workbench، PAJEK، Publish or Perish، RefViz، Visone، VOSviewer و... انجام می‌شود. آشنایی با نرم افزارهای علم سنجی اینجا کلیک کنید.